Mijn client heeft een reactie op een van de mijn producten gehad, wat nu?
Het komt regelmatig voor dat mensen reageren op een cosmetisch product. Deze reactie kan een allergische reactie zijn, maar kan ook irritatie zijn van een product.
Het komt regelmatig voor dat mensen reageren op een cosmetisch product. Deze reactie kan een allergische reactie zijn, maar kan ook irritatie zijn van een product.
Een allergie is een reactie van het immuunsysteem op stoffen van buitenaf. Naast ingrediënten in cosmeticaproducten kunnen bijvoorbeeld ook pollen (hooikoorts), huisstofmijten, huisdieren of bepaalde voedingsmiddelen een allergische reactie opwekken. De stof die de reactie uitlokt noemen we een allergeen. De volgende symptomen kunnen op een allergische reactie wijzen: jeuk, rode huid, zwellingen en blaasjes en ziet eruit als eczeem maar dan vuriger.
De symptomen van een allergie en irritatie kunnen veel op elkaar lijken en de diagnose is op het oog bijna niet te maken. Een allergie ontstaat bij mensen waarbij het immuunsysteem overgevoelig reageert op een bepaalde stof in bijvoorbeeld een crème of zeep. Deze reactie ziet men meestal pas na ongeveer 2-3 dagen maar kan ook direct ontstaan.
Bij een irritatie is vaak sprake van een stof die tijdelijk zorgt voor die irritatie. Het ontstaat vrijwel direct na het gebruik van het product met de irriterende stof. Voorbeelden van stoffen die de huid kunnen irriteren zijn zepen, parfum, detergenten, oplosmiddelen en zuren. Het dagelijks gebruik van irriterende stoffen kan wel zorgen voor een chronisch geïrriteerde huid. Ook kan de huid geïrriteerd worden door veel contact met water.
De symptomen van een allergie en irritatie kunnen veel op elkaar lijken en de diagnose is op het oog bijna niet te maken. Een allergie ontstaat bij mensen waarbij het immuunsysteem overgevoelig reageert op een bepaalde stof in bijvoorbeeld een crème of zeep. Deze reactie ziet men meestal pas na ongeveer 2-3 dagen maar kan ook direct ontstaan.
Bij een irritatie is vaak sprake van een stof die tijdelijk zorgt voor die irritatie. Het ontstaat vrijwel direct na het gebruik van het product met de irriterende stof. Voorbeelden van stoffen die de huid kunnen irriteren zijn zepen, parfum, detergenten, oplosmiddelen en zuren. Het dagelijks gebruik van irriterende stoffen kan wel zorgen voor een chronisch geïrriteerde huid. Ook kan de huid geïrriteerd worden door veel contact met water.
Helaas betekent hypoallergeen of natuurlijk niet dat er geen allergieën voor de ingrediënten van deze producten kunnen ontstaan. De termen hypoallergeen of dermatologisch getest worden vaak vanwege commerciële doeleinden gebruikt, deze teksten zijn niet wettelijk beschermd.
Wanneer de huid van uw klant na het aanbrengen van een cosmeticaproduct begint te jeuken, rood wordt, begint te zwellen of blaasjes vertoont, dien je het product er zo snel mogelijk vanaf te halen. Met name de zwelling en blaasjes kunnen een aanwijzing zijn voor een contactallergie. Adviseer de klant om naar de huisarts te gaan, de arts kan medicatie voorschrijven om de klachten te verminderen. Om te weten of het om een contactallergie gaat zal allergologisch onderzoek moeten worden verricht bij de dermatoloog. Deze onderzoeken bestaan uit plaktesten met allergenen en eventueel priktesten. (zie link van onderzoeken)
Wat de dermatoloog erg goed kan helpen bij allergologisch onderzoek is om informatie aan de patiënt mee te geven op papier welke producten allemaal zijn gebruikt en daarbij de ingrediënten lijsten mee te sturen. In sommige gevallen kunnen we de gebruikte producten ook meetesten, we zullen dan vragen om een sample zodat we kunnen testen.
Geef schriftelijke ook aan wanneer de reactie ontstond, na hoeveel tijd en wat er precies aan de huid te zien was. We zien dat bij sommige gevallen er ook foto’s worden gemaakt van een reactie. Deze zouden we, in overleg met de patiënt ook graag ontvangen.